BLAH BLAH BLAH, WAT ZEG JE?

In de modellenwereld wordt er heel wat afgekletst, over elkaar ….. èn gelukkig ook met elkaar. Daarnaast wordt er ook veel gepraat, soms in termen waarvan je misschien denkt, pardon wat zeg je? Heb jij altijd al willen weten wat een “tear-sheet” is, wat een “boeker” precies doet, wat “exclusiviteit” betekent en wat het verschil is tussen “fashion” en “commercieel”? Ik heb de meest gebruikte termen voor je op een rijtje gezet, lees lekker verder!

Bureau: Als model sta je ingeschreven bij een modellenbureau, sterker nog waarschijnlijk zelfs bij meerdere bureaus. Het bureau in het thuisland van een model wordt moederbureau genoemd, dit bureau is de basis van het model. Vanuit het moederbureau kunnen eventuele carrièreplannen worden uitgestippeld en wordt het model bij bureaus in het buitenland geplaatst. In elke modestad is dit een ander bureau, al hebben sommige bureaus vestigingen all over the world.

Contract: Er zijn heel veel verschillende soorten contracten, je kunt bv. een contract afsluiten met een modellenbureau en afpreken dat je exclusief voor hun opdrachten doet. Dit betekent dat je alleen voor dit ene modellenbureau opdrachten mag doen en niet voor andere bureaus. Je kunt een contract winnen bij een modellen wedstrijd, dan krijg je bv. een bepaald bedrag. Je kunt ook een contract tegenkomen als je als model zonder bureau werkt, maar juist opdrachten doet voor een fotograaf, dan gaat het meestal over de rechten op de foto’s.

Agency fee: Als je binnen Nederland werkt, dan krijgt jouw moederbureau 20% van jouw inkomsten. Dit wordt ook wel ‘Agency Fee’ genoemd. Als je in het buitenland werkt, dan krijgt jouw moederbureau 10% van wat jij verdient en het bureau in het buitenland krijgt ook een percentage. Het moederbureau van een model krijgt 10% van al haar internationale en 20% van haar binnenlandse verdiensten. Voor bureaus in het buitenland geldt dat zij alleen verdienen op opdrachten die via hen zijn binnengekomen. De percentages verschillen per land, maar Parijs is berucht: Daar houdt een bureau wel 70% aan fees en belastingen in! (Al zijn die belastingen wel weer te verrekenen). Jouw inkomsten als model worden vanuit het bureau aan jou betaald, maar verlopen soms ook via een verloning-bureau. Voor sommige opdrachten krijg je cash betaald, andere opdrachten na 2 weken en er bestaan ook opdrachten die pas na 3 maanden uitbetalen.

Portfolio: Je portfolio is een map met foto’s van jezelf als fotomodel, professionele foto’s dus. Een portfolio is je belangrijkste presentatiemiddel naar modellenbureaus en opdrachtgevers. Houdt er rekening mee dat het erg kostbaar kan zijn om een portfolio te maken. Een goed bureau zal je verder helpen met het uitbreiden van je portfolio. Het verdient aanbeveling om zowel zwart-wit als kleurenfoto’s in je portfolio te hebben. De foto’s zullen meestal gemaakt zijn door verschillende fotografen en moeten laten zien dat je meerdere “gezichten” hebt. Hoe meer gezichten je kunt tonen, hoe breder je inzetbaar bent als model. Omdat kinderen snel van uiterlijk veranderen is het aan te raden om minstens ieder half jaar nieuwe portfolio foto’s te maken.

Test en tear-sheet: Een model moet foto’s hebben voor in haar portfolio. Daarom doen beginnende modellen vaak een aantal testshoots. Soms wordt naar aanleiding van de testresultaten bepaald of een model wordt aangenomen bij het modellenbureau, maar veel vaker worden er gewoon foto’s gemaakt voor in het portfolio. Een portfolio wordt trouwens ook wel “boek” genoemd. Als een model voor tijdschriften heeft gewerkt, komen er steeds meer tear-sheets in het boek. Dit betekent letterlijk “uitgescheurde blaadjes”, ofwel de foto’s van het model die uit het tijdschrift zijn gescheurd.

Set card: Als je bij een bureau zit maken ze naast je portfolio soms ook set cards, dit kun je zien als je visitekaartje (vaak op A5 formaat). Het bureau kan deze kaart aan klanten geven zodat een klant een idee heeft van hoe jij eruit kunt zien en je maten, ook kun je ze zelf achterlaten bij castings. Meestal staan er een beperkt aantal foto’s op, een grote afbeelding op de voorkant + een aantal kleinere foto’s op de achterkant, inclusief informatie over jezelf zoals je maten. Indien je bij een bureau zit staan uiteraard ook de gegevens van je bureau op de kaart, als individueel model kun je je eigen contactgegevens opnemen.

Scout: Een scout is iemand die voor een bureau werkt door op zoek te gaan naar nieuw talent. Vaak scouten ze nieuwe modellen op straat, in een winkelcentrum of op evenementen. Dit is dus degene die je hoopt tegen te komen tijdens het winkelen! Heb je twijfels of een scout echt van het betreffende bureau is, bel dan het bureau zelf op voor je met diegene in zee gaat en vraag of zij inderdaad zakendoen met deze scout. Vaak kun je de gegevens op het kaartje van de scout ook al controleren via de officiële website van het bureau.

Boeker: Een boeker, ook wel agent genoemd is de persoon die op een modellenbureau werkt en alles voor jou regelt, deze persoon stelt je voor, probeert werk voor je te vinden en regelt daarna de afspraken. Bij sommige bureaus werken ook managers of directeuren, die zich bezighouden met langetermijnstrategieën. Bij andere bureaus neemt de head booker zulke beslissingen, en bij weer andere bureaus noemt iedereen zich gewoon boeker. En dan zijn er nog de bureaus die worden geleid door één persoon. Zo’n bureau heeft vaak maar een kleine selectie aan modellen en heet ook wel boutique agency. Wat zo’n bureau doet wordt ook wel personal management genoemd.

Boeking: Dus boekers boeken boekingen, nu is de term boeken eigenlijk best vreemd. Want wie boekt nou eigenlijk wie? Zo kun je zeggen: “Mango boekte Maarten van ’t Hooge voor hun campagne!” Maar je kunt ook zeggen: Paola Sells (Sugarkids) boekte de Mango-campagne!” Let op, je bent pas officieel geboekt als je een boekingsbevestiging binnen hebt.

Casting: Een casting betekent dat je op een bepaalde datum en tijd naar een potentiële opdrachtgever gaat en daar met vaak veel andere modellen jezelf voorstelt. Een casting is een soort snel sollicitatiegesprek, waarbij het model haar portfolio met foto’s laat zien, een stukje loopt en/of een kledingstuk aanpast. Op sommige castings moet een model een toneelstukje opvoeren, poseren of zelfs een dansje doen; het ligt er maar net aan waar de casting voor is. Een casting duurt niet lang, het wachten vaak wel en als het dan jouw buurt is heb je maar één kans om een goede indruk achter te laten!

Go-see: Dit lijkt op een casting maar is meer specifiek. Je boeker heeft een ontmoeting met een klant voor je geregeld waar jij alleen of met een paar andere modellen naartoe gaat. Het lijkt een beetje op een auditie.

Call-back: Als je als model goed bevallen bent op een casting kan het zijn dat je samen met een aantal andere modellen nog een keer terug moet komen. Tijdens een call-back verdien je niks, maar bij een call-back is de kans groter dat de opdracht doorgaat. Een call-back krijg je wanneer een bureau interesse in jou heeft, dit houdt in dat je langs mag komen bij een bureau voor een gesprek. Het is belangrijk dat je niet alleen professioneel over komt, maar ook representatief bent. Als je bij het bureau langs gaat worden er polaroids gemaakt en zal je een stukje voor ze moeten lopen.

Optie: Als model wordt je eerst in optie gezet voor dat je boeker een opdracht boekt. Op dat moment ben je een soort van “gereserveerd” voor een datum en klant, dit houdt in dat je die datum vrijhoudt. Als je toch niet bent gekozen door de opdrachtgever dan meldt jouw bureau dit, het gebeurt ook soms dat dit pas 1 dag van tevoren is.

Editorial: Een editorial zijn foto’s voor tijdschriften, deze foto’s zijn vaak laag betaald, maar wel heel erg nuttig en leuk om te doen, want hierdoor word je weer gezien en het kan je meer bekendheid geven. Doutzen Croes heeft ook editorials geschoten dus dat zegt voldoende! Editorials kun je ook goed gebruiken als “tear-sheets”.

Fashion versus commercieel: In het modellenwerk zijn er grofweg twee richtingen te onderscheiden: Fashion en commercieel. Fashion (ook wel high-fashion genoemd) betekent werken voor toonaangevende tijdschriften en ontwerpers, zoals Vogue en Harper’s Bazaar, campagnes voor JPG Junior, Stella McCartney Kids en MSGM. In de fashionwereld zijn de eisen streng, de modellen (vaak) wat aparter en zoals Heidi Klum altijd zegt: “One day you’re in, the next day you’re out!” Commercieel modellenwerk is heel divers, het kan variëren van het aanprijzen van de Efteling, tot een shoot voor Wehkamp of tot wereldwijde Zara-campagnes, dat laatste verdient het beste. Elk fashionmodel zal ook commercieel werk doen, en hoe beter je staat van dienst in de fashionwereld, hoe meer je verdient met je commerciële klussen!

 

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren